Ploieștiul are o oportunitate importantă pentru a scăpa de fostele zone industriale abandonate și insalubre

Ploieștiul are o oportunitate importantă pentru a scăpa de fostele zone industriale abandonate și insalubre

Zonele industriale actualmente abandonate ale Ploieștiului ar putea căpăta o nouă înfățișare.Una modernă, adaptată nevoilor reale ale locuitorilor municipiului și, de ce nu, una care să permită Ploieștiului să arate, ca aspect general, mult mai bine decât arată acum. Sigur, toate aceste lucruri nu se pot face peste noapte și nu țin doar de un simplu vot în Consiliul Local. Regenerarea urbană a zonelor industriale ale orașului nostru ar putea fi doar rodul unei colaborări a investitorilor privați, care să vină cu finanțarea și administrația locală, de unde se așteaptă susținerea și voința de a transforma în bine orașul. Aceasta este și părerea unor specialiști ploieșteni pe care noi i-am consultat și ale căror opinii vă invităm să le citiți î rândurile care urmează.

Alex Bondrea, arhitect, Președintele Filialei Prahova a Ordinului Arhitecților din România

“Personal, văd o oportunitate foarte mare pe care o are Municipiul Ploieşti, față de alte orașe din țară cu privire la zona lui - fostă industrială :

  1. existența unui inel virtual de zone industriale dezafectabile în mare măsură, coroborat cu prezența căii ferate industriale poate deschide premisele reconversiei acestora și folosirii inelului feroviar în beneficiul transportului public, prin crearea unui inel de transport feroviar urban.
  2. zonele industriale pot deveni centre urbane, ce gravitează centrului geografic, care să preia din încărcarea socio/economico/administrativă a orașului - disipând tensiunea centrului
  3. zonele industriale pot avea ocazia unei dezvoltări pe verticală mult accentuată, astfel încât să permită ocuparea cât mai rațională a terenului în favoarea spațiilor verzi, spații la care orașul actual este deficitar
  4. densificarea zonelor foste industriale trebuie permisă doar cu corelarea unui inel auto paralel cu cel feroviar, inel ce trebuie dimensionat corect pentru ca densitatea populației să fie corect descărcată în densitatea auto prin străzi de categorii superioare
  5. În oricare din cazuri, raportul între suprafața construită și suprafața verde trebuie să fie în favoarea celei verzi.

Ca idee personală, ar fi de studiat negocierea cu posibilii investitori cu autoritățile aprobatoare a regulamentelor (PUZ,PUG) a unor procente între suprafața construită și cea verde, putând fi mărită cea construită dacă se asigură funcțiuni culturale - galerii de artă, teatre, săli de spectacole, și obligatoriu în zonele verzi să facă dovada personalizării lor cu obiecte de artă moderna - instalații, statui (exclus- busturi).

Separat de zonele industriale sau, de ce nu chiar prin identificarea uneia în care se poate realiza, aș propune inserția unui ansamblu cultural major urban  cu valențe de obiect de arhitectură manifest care ar putea sp polarizeze atât o populație avidă după cultură cât și un turism cultural major - a se vedea exemplele orașelor regenerate europene - Sevilia, Valencia, Bilbao - sunt orașe care s-au regenerat prin inserția unor "obiecte" de arhitectură majore.”

Corneliu Moraru – fondator Asociația Iubesc Ploieștii:

“Oricât de legați afectiv am fi de ele, mai ales generația părinților noștri, consider că a trecut vremea în care marile unități economice își aveau locul în oraș. Mai degrabă ar trebui amplasate la periferia sau chiar în afara Ploiestiului. Eu văd partea privată ca motor al acestei schimbări, susținută de Primărie prin facilități financiare și crearea de infrastructură rutieră și de transport. Tendința este acesta oricum, dacă ne gândim la fostele fabrici “Flacăra” sau „1 Mai”, în locul cărora au fost construite centre comerciale. Pe mai departe cred că va continua acest trend cu mențiunea că proprietarii vor începe să construiască și ansambluri rezidențiale sau clădiri de birouri. Interesant este că în zonele în care s-a intervenit până acum a avut loc o creștere economică a cartierelor prin deschiderea de mici magazine/afaceri în preajmă.