Pergamente impotriva Cavalerilor Templieri, in expozitia secretelor Vaticanului/ Video

Scris de Fapt Divers Joi, 01 Martie 2012 22:40

Este prima oară, şi probabil singura dată când documentele părăsesc Arhivele Vaticanului”- spun organizatorii expoziţiei Lux in Arcana. Un salt unic în trecut, care te lasă fără respiraţie. E greu să descrii emoţia cu care păşeşti într-o sală unde sunt adunate, manuscrise vechi de sute şi sute de ani. Documente care au trecut prin mâna celor mai cunoscuţi şi puternici oameni ai istoriei, scrisori inedite semnate de  oameni de ştiinţă, savanţi şi artişti- documente, până azi, rezervate doar unor privilegiaţi. Am căpătat statut de privilegiaţi. Expoziţia „Lux in Arcana” este rodul unor repetate selecţi de comori între comori arhivistice. Arhivele secrete ale Vaticanului se întind, dacă rafturile ar fi puse în linie dreaptă- pe o lungime de 85 de km. Acum un an şi jumătate, când s-a decis organizarea expoziţiei, responsabilii au ales, din mii de documente unice, care conţin milioane de nume, date şi informaţii- pe cele mai semnificative, scrie www.gazetaromaneasca.com . Mai întîi, au selecţionat 300, dar şi aşa era prea mult. Aşa că au ales o sută de manuscrise rarităţi între rarităţi. Expoziţia este găzduită de Muzeele Capitoline din Roma şi este împărţită în şapte sectoare bine delimitate. Vizitatorii pot cerceta cu ochii lor scrisori, codice, pergamente şi registre care au fost scoase, acum,  la lumină, pentru prima oară, cu ocazia împlinirii a 400 de ani de la fondarea Arhivelor Secrete ale Vaticanului.„Aşa se scrie istoria”- este primul gând pe care îl ai, păşind pe coridoarele expoziţiei. Documentele originale sunt acolo, în faţa ta, scrise de mână, cu o caligrafie măruntă, mai mult sau mai puţin lizibilă: vorbesc de la sine, sunt seci şi detaliate. Un exemplu: scrisoarea lui Michelangelo către episcopul din Cesena, în legătură cu lucrările de pe şantierul Bazilicii Sfântul Petru. Pe o chitanţă vedem semnătura celebrului sculptor Bernini, rămasă şi ea ca mărturie a unor relaţii de muncă, vechi de sute de ani. Aflăm din expoziţie că denumirea arhivelor „secrete” atrage curiozitatea tuturor şi a aprins imaginaţia scriitorilor, de-a lungul anilor. De fapt, denumirea arhivelor de „secrete” vine de la sintagma „Archivum secretum” care înseamnă Arhiva privată, deci personală, a Papei. Tocmai pentru a demonstra, într-un fel,  „transparenţa” dorită de organizatori, expoziţia se intitulează „Lux in arcana”, „Lumină în Arhivă”. Documentele acoperă o arie geografică extinsă: Europa, Asia, America, Africa. Ziariştii observă cu aviditate mesaje de la popoare îndepărtate, scrise în toate limbile, pe hârtie, mătase, coajă de copac sau pergament. Vedem primul manuscris în limba mongolă, care este prezent în expoziţie. La câţiva paşi, se poate admira o misivă a Împărătesei Chinei, scrisă pe o fâşie de mătase lungă de un metru şi ceva, în 1650. Împărăteasa, care face parte din dinastia Wang, îi comunică Papei că s-a convertit la catolicism, luând numele de Elena. Tot Papei- Leon al XIII-lea numit „mare maestru al rugăciunilor”, îi este adresat şi mesajul indienilor Ojibwe şi scrijelit pe o coajă de mesteacăn. La fel de inedită este şi o misivă în limba quechua primită de Papa Clement al VIII-lea de la incaşi. O întreagă secţiune a expoziţiei este dedicată protagonistelor feminine ale istoriei, care au avut, de-a lungul timpului, legături spirituale cu Sfântul Scaun. Împărăteasa Sissi a Austriei îi trimite Papei Pius al IX-lea o scrisoare de mulţumire, în timp ce Cristina, regina Suediei, semnează actul de abdicare. Un document care dă fiori vizitatorului este ultima scrisoare a Mariei Stuart adresată Papei Sixtus al V-lea în 1586, cu două luni înainte de a urca pe eşafod. Un alt mesaj, altă regină, aceeaşi soartă: Maria Antoaneta, care deplânge situaţia în care se află, cu puţin înainte de a fi decapitată. Este expus, în aceeaşi secţiune, şi documentul prin care a fost proclamată Dogma Neprihănitei Zămisliri a Maicii Domnului. Poate unul din cele mai impozante şi importante documente prezentate este scrisoarea membrilor Parlamentului englez către Papa Clement al VII-lea din 1530, prin care se solicită anularea căsătoriei dintre Henric al VIII-lea şi Caterina de Aragon. Un document cu atât mai „greu” ca valoare istorică, cu cât este îmbogăţit cu sigiliile a peste 80 de lorzi şi episcopi englezi, susţinători ai regelui. Refuzul Papei de a aproba divorţul a avut ca efect schisma cu Biserica Catolică şi naşterea celei Anglicane. De la naşterea bisericii Anglicane, la naşterea Luteranismului: este expusă şi bula papală prin care Papa l-a excomunicat pe Martin Luter. Un alt capitol dureros al istoriei Bisericii Catolice este marcat prin expunerea documentelor legate de procesele conduse împotriva lui Galileo Galilei şi cel contra lui Giordano Bruno, condamnat ca eretic şi ars pe rug în februarie 1600. Episoade obscure şi parţial „iluminate” din istoria milenară a Bisericii Catolice, apar în 60 de metri de pergament care conţin 231 de mărturii împotriva Cavalerilor Templieri. O pecete masivă este pusă pe documentul care confirmă „Concordatul” dintre Republica Franceză şi Sfântul Scaun, punctând începutul libertăţii religioase în Franţa. Cursiv, cu litere apăsate, se poate citi şi semnătura la finele documentului: Bonaparte. Nu lipsesc pagini inedite legate de corespondenţa unor cunoscuţi filozofi şi oameni de ştiinţă: Erasmus de Rotterdam, Niccolo Copernico sau Voltaire, care i se adresează Papei Benedict al XIV-lea. La ieşirea din Muzeele Capitoline, în sfârşit, îţi poţi trage răsuflarea şi te întrebi dacă nu cumva ai ratat un document important, însemnat pe lista celor „100”.

Foto: Gazeta Românească

 

Actrita Ioana Flora, pe covorul rosu al Festivalului de la Berlin

Scris de Fapt Divers Marţi, 28 Februarie 2012 19:55

Actriţa Ioana Flora („Marfa şi banii”, „Pescuit sportiv”, „Băieți buni”, „Periferic”) a fost selectată anul acesta în programul Talent Campus din cadrul Festivalului internațional de la Berlin, unde a avut ocazia să îi întâlnească și să discute cu regizorul Tony Gatlif („Gadjo Dilo”, „Transylvania”, „Exils” – Cel mai bun regizor, Cannes, 2004) și cu actrița Juliette Binoche („Pacientul englez” – Oscar, BAFTA și Ursul de Argint pentru Cea mai bună actriță în rol secundar, „Bleu”, „Caché”). Ioana Flora este unul dintre cei 20 de actori selecționați pentru Talent Actors Stage, din peste 4300 de candidaţi care au aplicat pentru Berlinale Talent Campus 2012. Rolul care i-a adus selecţia este Lavinia din „Periferic”, în regia lui Bogdan George Apetri, personajul pentru care a primit și o nominalizare la Premiile Gopo de anul acesta, pentru Cel mai bun rol secundar. Una dintre experiențele Ioanei, pe care majoritatea actorilor și le-ar putea dori, a fost întâlnirea cu Tony Gatlif, regizorul francez de origine algeriană care face filme inspirate din tradiţia kabyle sau rromani, foarte premiate. Cel mai recent documentar al său, Indignados, a fost prezentat anul acesta în secţiunea Panorama a Berlinalei. Ioana l-a întâlnit la unul dintre workshop-urile de actorie din cadrul Talent Actors Stage. „Cu nerăbdare și curiozitate am așteptat atelierul cu Tony Gatlif, voiam să îl aud vorbind, să văd cum gândește, cum reușește să facă minunățiile alea de filme”, povestește Flora. A întâlnit un om cald, plin de poftă de viață, care îți povestește cu generozitate și lux de amănunte procesul de casting, de pildă, prin care trece de fiecare dată când începe un film nou. „Rămânem cu toții amuzați de povestea unui bătrânel care cânta la vioară atât de bine, încât Tony Gatlif i-a promis că-l va lua în film, iar bătrânul i-a promis că va ști toate replicile. Violonistul și-a uitat însă curând promisiunea, venea pe platou cu replicile neînvățate, părea că ia filmarea ca pe una din improvizațiile lui la vioară, geniale, dar foarte relaxate. Asta până când a fost amenințat ca va fi dat afară. Din acel moment, ne povestea Gatlif, bătrânul a fost primul pe platou în fiecare dimineață”, povestește Ioana. Actrița își amintește când, într-o discuție cu regizorul, împreună cu o colegă din altă țară îl întreabă ce ar trebui să facă un actor tânăr pentru a fi selectat în distribuția unui film. Tony Gatlif Ie spune că pentru el important este ca actorul ”să fie el însuși, să îl fascineze cu personalitatea lui, mai degrabă decât să știe bine replicile scenei cu care dă proba. Sunt, însă, regizori și regizori”, adaugă Ioana. ”Cred că Gatlif voia să înțelegem că nu totul ține numai de talent sau de hazard, ci, poate chiar în primul rând, de chimia dintre actor și regizor la acea primă întâlnire. Cred că și eu și ceilalți colegi actori din alte țări am plecat cu o percepție realistă a modului în care trebuie să construiești lucrurile în industria asta”, spune actrița. Pe Juliette Binoche a ascultat-o la unul dintre masterclass-urile organizate de Berlinale Talent Campus. „Parcă mai frumoasă și mai eterică acum ca niciodată, foarte firească și energetică, Juliette Binoche ne vorbește despre cel mai recent film al său, prezentat la Berlinală, „Elles”, într-o sală arhiplină”, povestește Ioana. „Una dintre actrițele a căror tehnică și putere de a da și a transmite emoție m-au fascinat întotdeauna este acum la câțiva metri de mine. Îi admir naturalețea, rolurile pe care le-a făcut de-a lungul vremii și flerul cu care își alege regizorii alături de care lucrează”, spune Flora. „Și mă gândesc că da, mi-aș dori să lucrez cu Abbas Kiarostami într-o bună zi. Mă gândesc, de fapt, la deschiderea și la libertatea pe care un actor talentat le are într-un sistem cinematografic avansat.” Câteva ore mai târziu, Ioana îl întâlnește și lucrează cu Jean Louis Rodrigue, unul dintre profesioniștii care au colaborat cu Juliette Binoche, Meryl Streep, Leonardo Di Caprio, Kirsten Dunst sau Hilary Swank. Rodrigue este acting coach la UCLA și de-a lungul timpului a lucrat cu artiști de la Royal Shakespeare Company, Steppenwolf Theatre Group, San Francisco Opera, sau Cirque du Soleil. Împreună cu Kristof Konrad, Rodrigue susține un workshop cu cei 20 de actori selecționați pentru Berlinale Talent Campus, ”Embodying the character”. Extrem de flatant, profesorul de actorie îi spune Ioanei că este extraordinar de intuitivă și că își cunoaște și stăpânește foarte bine posibilitățile și tehnicile actoricești, lucru care îi caracterizează pe actorii profesioniști, ajunși la maturitate artistică. Actriță de film, teatru și televiziune, Ioana Flora a debutat într-unul dintre rolurile principale din “Marfa și banii” (regia: Cristi Puiu), alături de Dragoș Bucur și Alexandru Papadopol, primul lungmetraj din cinematografia românească actuală selectat de Festivalul Internațional de Film de la Cannes, în 2001, în cadrul prestigiosului program Quinzaine des Réalisateurs. Mai târziu, Ioana avea să primească unul dintre cele mai apreciate premii ale industriei internaționale de film: Premiul pentru cea mai bună actriță, la Festivalul de la Salonic, pentru rolul din “Pescuit sportiv” (regia: Adrian Sitaru, 2007). A urmat “Periferic” (2009), în regia lui Bogdan George Apetri, lungmetraj care a fost selectat și premiat la cele mai importante festivaluri din lume. În 2011, Ioana primește unul dintre rolurile principale în “Domestic”-ul lui Adrian Sitaru, film care va fi lansat anul acesta. În teatru, Ioana Flora a debutat la Piatra Neamț, în regia lui Vlad Mugur. Pe covorul roșu, la ședințele foto, atelierele de creație sau masterclass-urile Festivalului internațional de film de la Berlin, Ioana Flora a purtat și a fost admirată la în creații semnate de designerii români Rhea Costa și Mihai Albu. 350 de regizori, actori, scenarişti, producători, editori, directori de imagine, distribuitori sau critici trec anual prin Berlinale Talent Campus. Programul, care a sărbătorit 10 ani, este o platformă complexă de lucru intensiv pe durata a şase zile – întâlniri, ateliere de creaţie, conferinţe, vizite informale – în cadrul Festivalului de la Berlin.

Anca Romanescu

 

Pagina 43 din 43

«ÎnceputAnterior414243UrmătorSfârşit»

cauta pe faptdivers.ro

Aboneaza-te la newsletter!

Sustine faptdivers.ro!

Badge Advertoriale.eu

 

traduce pe faptdivers.ro

Cele mai noi stiri pe faptdivers.ro

Oficialii Rafinariei Petrotel Lukoil Ploiești au reactionat la scurt timp dupa ce in media locala a aparut o stire potrivit careia ploiestenii din Mihai Bravu ar fi intoxicati cu v...
Un grup de salariati ai societatii Plastipak Urlati ne-au transmis pe adresa redactiei un memoriu in continutul caruia reclama atitudinea pretins abuziva a conducerii fabricii prah...
Bustul Regelui Ferdinand I a fost ridicat în comuna prahoveană Lipănești. Obiectivul face parte din Programul Centenar, demarat pe 10 august 2013 și este rodul unei colaborări într...
In tumultul dezbaterilor despre modificarile aduse Codului Fiscal se aduce in discutie un principiu, acela al solidaritatii sociale. Al faptului ca trecerea contributiilor de la ag...
Directorul societății Hale și Piețe Ploiești, Mariana Pepelea încearcă să fie permanent la curent cu problemele comercianților din piețele orașului. Mai ales în această perioadă în...


Copyright © 2017 Stiri online - www.faptdivers.ro. Toate drepturile rezervate. Made by MANCOS . Powered by Joomla!

KANGEN apa vietii - apa alcalina, apa ionizata, apa antioxidantaBDOBC - Imaginea ta este afacerea noastraINCOMOD. Ziar on line din Ploiesti, din Prahova, din Romania!Distribuitor autorizat dresuri Fiore si lenjerie intimaColectare, triere, reparare, stocaj si livrare paleti de ocazieUnic importator parfumuri ROXANNE si XCEEDBia Sun Studio - Studio profesional de bronzare, remodelare corporala   si masaj din PloiestiBia Sun Club - Noi aducem soarele in viata ta! - Salon de bronzareEUROSUN MANAGEMENT & CONSULTINGINFOMEDIU - Revista de mediu si ecologieReporter Economic